|
Evropané při spatření sakalavských hrobů reagují
všichni stejně. Nejprve jsou šokováni a nevěří svým očím. O chvíli později
propukají v smích, někteří se jen cudně usmívají nebo dokonce červenají.
Teprve až překonají prvotní údiv, dostanou se k přemýšlení o souvislostech
a příčinách toho, co viděli.
* * *
Procházím opadavým pralesem severně od města Morondava
na západním pobřeží Madagaskaru. Sotva znatelná pěšina se klikatí v hustém
porostu, ve kterém dominují nápadně silné kmeny baobabů. Moje pozornost se
soustředí do korun stromů na skotačící skupinu lemurů. S pohledem upřeným
vzhůru snadno přehlédnu nevelkou dřevěnou ohrádku, do které doslova
vrazím. Úlek je to vskutku velký a ještě graduje v okamžiku, kdy zjistím,
že „to“ dřevěné, do čeho málem narazila má hlava, jsou mohutná ženská
prsa. Musím poodstoupit tři kroky, abych pohledem obsáhl celou nečekanou
překážku v cestě. Dřevěná prsa patří dřevěné ženské postavě, která
obkročmo sedí na dřevěné soše muže se ztopořeným údem. A toto
pornografické dřevěné sousoší zde není jediné. V jiných pozicích jsou
vyřezány ještě další tři dvojice. Celou nezvyklou a velmi pitoreskní
skupinu doplňují solitérní sošky zvláštních ptáků, nejspíš čápů s dlouhými
zobáky.
Narazil jsem později v okolí města Morondava ještě na
několik sakalavských hrobů. Zdaleka ne všechny byly zdobeny erotickými
motivy tak silného kalibru a zdaleka ne všechny byly tak zachovalé, jako
při mém prvním setkání - dřevo rádo a rychle podléhá tropickému klimatu...
Když jsem se později mezi místními obyvateli pídil po dalších podobných
stavbách, setkal jsem se většinou jen s rozpačitým krčením ramen. Docela
pochopitelně: cožpak misionáři a křesťanské církve mohly dopustit takovéto
pohanské praktiky? Naprosto v souladu s všeobecnou globalizací bylo
Sakalavům „vysvětleno“, že sex je věc nanejvýš soukromá a jestli někam
rozhodně nepatří, tak je to především na hroby. Domorodci takové
vysvětlení přijali. Přestože ještě i dnes staví podobné dřevěné hroby,
bohatě vyřezávaným soškám chybí to jedinečné a skutečně originální - „sakalavská
erotika“.
Ještě z jednoho důvodu jsou dřevěné hroby Sakalavů dnes
v krajině západního Madagaskaru přísně střeženou a utajovanou vzácností.
Co nestačila zničit vlna christianizace, dokončila morová rána 21. století
– turismus. Přivést si domů originální suvenýr s tak „atraktivním“ motivem
je zřejmě neodolatelným lákadlem pro mnohé „cestovatele“ (úmyslně píši
toto slovo s uvozovkami!), že neváhají překročit nepřekročitelné morální
tabu – krást na hrobě. Řezbáři zájem turistů pochopili ihned a tak na
tržnici města Morondava lze již několik let zakoupit svérázné dřevořezby
nahých postav s různou mírou erotična. Některým řezbář přidal i patinu,
takže vypadají jako vskutku historické. Je o ně prý zájem.
Sakalavové jsou jen jedním ze čtrnácti hlavních kmenů
národa Malgašů, obývajících v současnosti ostrov Madagaskar. Žijí na
samotném západě Madagaskaru a od svých sousedů se zásadně odlišují vlastně
jen v jediném – svými hroby. Zatímco všude jinde na ostrově staví Malgaši
své hrobky z kamenů nebo nově z betonu, Sakalavové si dosud vystačí se
dřevem. A snad právě tento jednoduše opracovatelný a všude v okolí snadno
získatelný materiál přispěl k zvláštnímu zvyku Sakalavů vyřezávat jako
ozdobu hrobů svých zemřelých předků sochy lidí v takřka životních
velikostech.
Což o to, na tom by zase tak nic neobvyklého nebylo.
Vždyť podobizny nebožtíků se objevují v nejrůznější formě na hrobech téměř
všude na světě. Nejběžnější jsou jistě fotografie či jiná dvojrozměrná
spodobnění tváří zemřelých. Známe je i od nás a mají jediný účel –
připomenout si obličej blízkého člověka, kterého již nikdy živého
nespatříme. Vyřezávané sošky nebožtíků známe i například z indonéského
ostrova Sulawesi, kde je tamní Torajové umísťují ke svým skalním hrobům,
nebo z několika ostrovů v Tichomoří. Sakalavové ovšem zašli ještě dál.
Zpodobňují své zemřelé v pozicích nejintimnějších!
V křesťanských kulturách jsou všude na světě hřbitovy
symbolem klidu pro „spánek zemřelých“. Těžko si představit
konzervativnější normu... Nikoho by u nás snad ani nenapadlo přijít na
hřbitov jen v plavkách, mezi hroby křičet, chovat se nápadně či jinak
neuctivě rušit pietu místa. Je to nezpochybnitelné tabu. A erotika nebo
dokonce soulož? V Evropě věc naprosto nepřípustná a nemyslitelná! Ne, na
něco takového nelze na našich hřbitovech ani pomyslet... U madagaskarských
Sakalavů je však všechno jinak.
Propastný rozdíl v kulturách našich národů, tedy
zjednodušeně Evropanů a Sakalavů, by patrně vynikl nejvíce, kdyby stál
vedle sebe hrob sakalavský a český. Symboly na náhrobcích by vnímavému
pozorovateli jistě napověděly mnohé o zesnulém i o pozůstalých. Český hrob
zdobí kamenní holubi, vavřínová ratolest, kříž a další křesťanské motivy,
živé květy a hořící svíčka. Všude pořádek, uklizeno a zalité květiny –
důkaz, že pozůstalí na svého zemřelého stále vzpomínají. Vědí ovšem, že se
s ním již v tomto světě nesetkají. Z piety místa dýchá úcta, kterou
nebožtíkovi vyjadřují právě péčí o jeho hrob. Naproti tomu hrob sakalavský
vymezuje dřevěnou ohrádkou prostor přibližně 2 x 2 metry, ve kterém smí
žít pouze nebožtík. Ohrádku zdobí dřevořezby souložících dvojic,
jednotlivců nebo i spodobnění porodu. Všechny motivy soch se točí kolem
jediného – okolo okamžiku počátku života. Sakalavští pozůstalí chtějí, aby
se jejich milovaný znovu narodil a proto mu na hrob dávají nejrůznější
motivy spojené s početím a porodem. Možná trochu naivní a v našich očích
úsměvné, ale buďme prosím tolerantní. Tedy žádná pornografie, ale jenom ta
nejpřirozenější věc v životě lidském a koneckonců všude v přírodě –
reprodukce.
Hroby Mahafalů
Člověk nemusí nutně být členem „sdružení přátel pohřbů“
aby se zajímal o hroby a navštěvoval hřbitovy. Tento zájem pramení
z elementární zvědavosti a touhy dozvědět se co nejvíce zajímavých
informací ze života místních obyvatel, z jejich duchovního světa i
mytologie. Hřbitovy prostě patří ke kultuře každého národa. A že je běžní
cestovatelé obvykle míjejí? Svědčí to o povrchnosti jejich způsobu
poznávání cizích zemí.
Na jihozápadě ostrova, hluboko pod městem Toliara, čeká
ještě další podobné, i když vlastně docela jiné, překvapení jako u
Morondavy. Toto území obývají příslušníci kmene Mahafalů. Prodírám se
zvláštním porostem trnitého buše, v těchto místech tvořeným především
stromovými pryšci a adéniemi. Na vrcholku nevysokého kopce, který
v celkově ploché krajině poskytuje dobrý rozhled do širého okolí, nalézám
několik mahafalských rodinných hrobů. Mahafalové ukládají své zemřelé do
vcelku rozsáhlých staveb. Jsou to vlastně mohyly z kamenů naskládaných na
sebe a tvořící přibližně metr nebo metr a půl vysoký rov o půdorysu
čtverce či obdélníku se stranami většinou okolo pěti až deseti metrů
dlouhými. Vrchní stranu každého rodinného hrobu pokrývají části lebek s
rohy hrbatého skotu zebu, které ční svými špicemi k nebi. Rohy pocházejí
z krav, obětovaných při pohřební ceremonii, které jsou společně snědeny
všemi pozůstalými včetně početných pozvaných smutečních hostů. Hrob
vypovídá i o majetkových poměrech v rodině. Čím více rohů, tím větší
majetek mohl být obětován, tím movitější rodina. Jsou-li rohy otočeny
špičkami nahoru, žil zemřelý za svého života řádně, byl oblíben a jeho
duch může volně navštěvovat vesnici, kde žil. Pokud ale není přítomnost
nebožtíkova ducha ve vesnici z jakéhokoliv důvodu žádoucí, jsou špičky
rohů zabořeny směrem dolů do hrobky tak, aby se duch při opuštění hrobu na
rohy napíchl.
To nejnápadnější a v jistém smyslu i nejkrásnější
bývají na mahafalských hrobech však takzvaná alo-alo. Jsou to jakési
totemové kůly, hole či dřevěné sloupky dlouhé až několik metrů, do kterých
se umně vyřezávají a následně i kolorují nejrůznější symboly a události ze
života zemřelého. Jakýsi životopis nebo trojrozměrná kronika. Právě na
hrobech, které se před mými zraky objevily v nitru trnitého buše, jsou alo-alo
velmi krásná a až naturalisticky věrně vyřezávaná. Ční k nebi stejně jako
rohy zebu, mezi kterými jsou kůly zapíchnuty do horní strany hrobů.
V tiché úctě procházím okolo jednotlivých rodinných hrobek a snažím se
vysledovat okamžiky ze života nebožtíků. Co pro ně bylo tak důležité, že
stálo za to událost vyřezat do alo-alo?
Převládají dřevořezby hrbatých krav zebu, které jsou
v životě Mahafalů, ale i příslušníků ostatních malgašských kmenů,
nepostradatelné. Podle sošek na hrobech se zebu dobře hodí k orání, jako
dopravní prostředek na tahání dvojkoláku, ale třeba i k dojení mléka. Jiný
nebožtík jel před smrtí někam autobusem, na hrobě má mimo jiné pěkně
vyvedený minibus, dokonce v sytých barvách. Možná to nebyla jen tak
obyčejná cesta autobusem, možná při havárii zahynul nebo naopak byl po
celý život zaměstnán jako řidič. Takové detaily se nemáme šanci již asi
dozvědět. V jiném hrobě leží zcela jistě žena. Je vypodobněna při kojení
malého dítěte. Další nebožtík za svého života patrně letěl vrtulovým
letadlem a teď jeho hrob zdobí pěkný dřevěný model. Soused možná vykonával
funkci policisty nebo obecního drába – je spodobněn při odvádění trestance
v poutech. Krásné a řezbářsky velmi precizně provedené jsou sousoší
několika osob společně se plavících v dlabané kanoi, tlukoucí rýži,
společně lovící divoká zvířata nebo peroucí prádlo. Na jiném kůlu si lámu
hlavu nad smyslem shromáždění figurek, které jakoby hvězdářskými
dalekohledy pozorovali oblohu. A hned vedle další nevysvětlitelné záhady –
skupinka mužů v nápadných kloboucích vypadá jakoby nacvičovala
spartakiádní sestavu, jiné sousoší představuje lidi debatující u malého
mlýnského kola, ještě jiná skupina figurek vypadá jakoby právě prováděla
rituální lidskou oběť, dalšímu alo-alo dominuje muž jedoucí na mopedu.
Vysvětlení těchto motivů se nám asi již nikdy nedostane...
Také rozmístění vyřezávaných alo-alo na hrobě není
nahodilé. Kůly, kterých bývá někdy i více než deset, jsou zapíchnuty do
horního krytu hrobky podle přesných pravidel. Pozůstalí jsou schopni
z polohy alo-alo na hrobě, z pořadí, v jakém na jednotlivé kůly dopadnou
první ranní paprsky Slunce, či z orientace kůlů vzhledem ke světovým
stranám, vesnici nebo dalším hrobům, vyčíst mnoho důležitých informací ze
soukromého života nebožtíka. Je také zřejmé, že našim očím poněkud skrytou
funkcí alo-alo je komunikace mezi duchem předka a jeho žijícími
pozůstalými.
Nejsou dva hroby stejné
Docela podobný způsob pohřbívání svých mrtvých mají i
sousední kmeny. Například kmen Antandroyů z jihu ostrova staví takřka
stejné hrobky, ovšem hned vedle nich nesmí chybět jakési megality –
podlouhlé špičaté kameny zasazené do země. Ozdoby z lebek a rohů zebu jsou
samozřejmostí a podobně jako u Mahafalů jejich množství vypovídá o
bohatství rodiny. Určitým specifikem jsou u Antandroyů malby. Zpodobňují
obličej nebožtíka, někdy jeho celou postavu a dost často jej malíř zachytí
v nějaké charakteristické situaci, kupříkladu s orajícími zebu. Na rozdíl
od Mahafalů však tato spodobnění bývají prostší, nemají za cíl zachytit
důležité okamžiky z života zemřelého, nýbrž pouze připomenout jeho tvář.
Moderní hroby se staví již většinou z betonu – a na betonové stěně se
právě takové obrázky „pěkně vyjímají“.
Aby přehlídka pohřebišť a hřbitovů byla co nejúplnější,
musíme se přesunout do hornatého vnitrozemí jižní části ostrova. Ne, že
bychom sem přijeli právě za poznáním funereálních zvyků místních obyvatel,
ale při putování krajinou se setkání s hroby prostě nevyhnete. Například
v pohoří Horombe se mi mnohokrát doslova „připletly“ do cesty kamenné
náhrobky příslušníků kmene Barů. Jedná se většinou o jednoduchou dutou
stavbu s malým vchodem na boku, celou postavenou z naskládaných kamenů.
Z těch menších kamenů jsou stěny, z těch větších a plochých bývá střecha.
Barové je vždy stavěli na nějaká dominantní a z daleka viditelná místa v
krajině, například na vrcholky kopců nebo do skalních jeskyní, výklenků a
pod převisy. Snad proto, aby jim zemřelý předek, jehož duši uctívají a je
pro ně velkou autoritou, nikdy nesešel z očí.
Na hornatém severovýchodě Madagaskaru se lze
v některých skalních oblastech setkat s pohřebišti Betsimisaraků.
Obyvatelé vesnic si je úzkostlivě hlídají a dostat se k nim není právě
jednoduchá záležitost. To koneckonců platí pro celý ostrov a všechny
malgašské kmeny. Betsimisarakové pohřbívali ještě donedávna své nebožtíky
do rakví vytesaných z kamene. Kamenná rakev má protáhlý obdélníkový
půdorys, fundament je hladký, nezdobený a krytý polokulovitým víkem. Tam,
kde to přírodní podmínky umožňují jako například na ostrůvku Nosy Mangabe,
jsou pohřebiště ukryta v jeskyních nebo pod převisy.
Kmen Merinů, žijící v okolí hlavního města Antananariva,
pohřbíval v minulosti nebožtíky do dřevěných rakví vydlabaných z kmene
stromu. Rakve ovšem nebyly ukládány na obvyklé pohřebiště, nýbrž vcelku
nezvykle potopeny do bažiny nebo hlubokého bláta. Smyslem nebylo zbavit se
mrtvého, naopak. Bahno bylo považováno za posvátné. Později Merinové
začali stavět dřevěné rodinné hrobky, do kterých nebožtíky ukládali, a
poměrně nedávno nahradili dřevo dostupnějším materiálem – kamením a
pálenými cihlami. Hrobky Merinů jsou jen někdy na vnější straně zdobené, a
to vždy velmi střízlivě. Zato vnitřní výzdoba prý bývá poměrně okázalá a
bohatá. To však nemohu osobně potvrdit, dovnitř hrobky cizí člověk nesmí.
Členem pohřební družiny
I přes jistý handicap, který na Madagaskaru představuje
evropská bílá kůže, se mi jednou daří zúčastnit se pohřebního obřadu. Jak
jinak - čirou náhodou. V blízkosti známé rezervace Perinet východně od
hlavního města Antananariva pobývám již týden. Vše důležité jsem již viděl
a tak naprosto logicky rozšiřuji „akční rádius“. Procházím krajinou s
žalostnými zbytky deštného pralesa a míjím také jakousi vesnici. Za
vesnicí se mé kroky kříží s průvodem mužů nesoucích na nosítkách rakev s
nebožtíkem. Zprvu docela nesměle, po pozvání jedním starším mužem však již
naprosto oficiálně, se přidávám k pohřebnímu průvodu. Směřuje k rodinné
hrobce. Předtím však se ve vesnici odehrály první fáze pohřbu. Hned po své
smrti byl zemřelý omyt a zabalen do pohřebního rubáše z malgašského
hedvábí lamba. To se vyrábí ze zámotků motýla landibe dosti podobným
způsobem jako hedvábí čínské. Mrtvý nesmí zůstat ani na chvíli sám, proto
se u jeho odkryté rakve střídaly ve dne v noci „návštěvy“. Při takovém
hlídání nebožtíka se povídá o všeličems, vypráví se příběhy, popíjí káva a
čaj, v noci se hrají karty nebo domino. Bdí se tak dlouho, dokud se
neshromáždí všichni příbuzní, což někdy trvá opravdu dlouho. Než se
pohřební průvod vydá k hrobce, je ve vesnici očistně spálena nebožtíkova
chýše.
Putuji s nebožtíkovým průvodem překvapivě daleko.
Hrobka jeho rodiny je na odlesněném skalním suku a vypadá jako podzemní
úkryt poustevníka. Malý vchod vede do vyzděné krypty, kterou na povrchu
kryjí kameny. Muži nesoucí rakev tančí i s mrtvolou zabalenou do bílého
rubáše. K průvodu se přidávají další přišedší a jejich první cesta vede
k rodině zemřelého. Předávají ji menší finanční obnos. Tento zvyk se
nazývá findranomaso, tedy „osušení slz“, a doprovází ho krátká tichá
rozmluva s pozůstalými. Překvapuje mě všeobecné veselí a vcelku hlasitá
zábava, to bych na pohřbu věru nečekal. Je mi taktně naznačeno, že bych
neměl vůbec nic fotografovat a posléze také že bych se již měl vzdálit.
Loučím se tedy a docela s radostí a úlevou opouštím pohřeb, kde zábava zdá
se teprve dosáhne vrcholu.
V mytologii a duchovním světě Malgašů hrají dominantní
úlohu právě zemřelí předkové. Pro žijící jsou velkou autoritou a důvodem
obrovského konzervatismu celé společnosti. Nelze provést žádnou změnu ve
způsobu života, bydlení, stravě, hospodaření na polích, vždyť předkové by
si takovou změnu patrně nepřáli a chtěli by, aby současná generace
pokračovala v jejich díle. Protivit se vůli předků může přivolat neštěstí,
smrt, povodeň, nemoc či hlad nejen na „provinilce“, ale na celou rodinu
nebo vesnici. Víra v posmrtný život je také důvodem propastného rozdílu
mezi příbytky živých a mrtvých. Lidé obývají malé, velmi jednoduché a
často rozpadající se chýše z nepálených cihel, bambusu nebo palmových
rohoží, zatímco titíž lidé staví svým mrtvým předkům velké a honosné
hrobky z kvalitního betonu. Investovat do „krátkého pozemského života“ se
tu nevyplatí, smysl to má jen pro „nekonečný život posmrtný“. A tak se
luxusu dostává pouze mrtvým. Jak odlišné od našich zvyků, aut, vil,
zábavy. Evropský žebříček hodnot převrácený naruby...
Převlékání nebožtíků
Úcta k zemřelým se projevuje i například ve zvycích,
které jsou známé jako „převlékání mrtvých“ neboli famadihana. Tento zvyk,
prováděný z hygienických důvodů v období sucha v červnu a červenci a
rozšířený především u Merinů ve středním Madagaskaru, je pro Evropana asi
nejzvláštnějším obřadem Malgašů. Jedná se v podstatě o rituální exhumaci,
ke které se pozůstalí odhodlají tehdy, když se některému z nich ve snu
zjeví duch zemřelého a vyjeví mu touhu podívat se znovu mezi živé. Někdy
si také duch stěžuje, že mu je zima a žádá nové oblečení. Bývá to
zpravidla několik let po smrti. Rodina ovšem musí být na slavnost
famadihana připravena, a to především finančně. Věštec mpanandro určí to
nejsprávnější datum a hodinu pro obřad a úřady vydají oficiální povolení.
Před vlastní famadihanou se k hrobce dostaví vyslanci,
kteří oznámí zemřelému, že bude v nejbližší době „převléknut“. Současně
sdělí ostatním nebožtíkům, že se brzy dostane i na ně – to proto, aby se
nerozzlobili. Nejbližší příbuzní posléze sestoupí do hrobky a vynesou z ní
ostatky zemřelého. Veškerá sešlost širokého příbuzenstva se jich snaží
dotknout, protože věří, že jim to přinese štěstí a náklonnost duše předka.
Celá vesnice přinášené ostatky zdraví a jeden po druhém se snaží nebožtíka
osobně přivítat, jakoby žil. Kosti jsou poté přeneseny do domu příbuzných,
kde dochází k vlastnímu rituálu. Ostatky jsou při něm pečlivě očištěny od
zbytků kůže a masa a pečlivě zabaleny do nového čistě bílého hedvábí lamba.
Nyní začíná velmi zvláštní veselice. S takto „nově oblečeným“ zemřelým
všichni postupně tančí, zpívají mu a vypráví příběhy. Snaží se, aby byl
s obřadem co nejvíce spokojen. Obchází s ním a ukazují mu místa ve vesnici
i v okolí, která měl rád, sdělují novinky, jež se udály po jeho smrti,
nepřetržitě se s ním baví. Zábava, hudba, tanec a zpěv dočasně utichají
jenom ve chvílích společného jídla. Není to tedy žádná smuteční slavnost.
Naopak, během celé famadihany vládne radost a veselí, všichni jsou upřímně
rádi, že se znovu mohli setkat se svým zemřelým předkem, se svými rodiči
nebo prarodiči. Ve vymezený čas jsou očištěné ostatky znovu uloženy
v rodinné hrobce a nebožtík se vrací zpět do světa mrtvých.
Osobně jsem tuto prazvláštní slavnost nikdy neviděl.
Jednak proto, že cizinci nejsou většinou při takovýchto rodinných obřadech
vítáni, ale především z důvodu termínu. Famadihana se koná pouze
v nejsušší části roku, nejčastěji v červnu a červenci, kdy klimatické
podmínky nepřejí rostlinám a živočichům. Protože mým zájmem na Madagaskaru
vždy byla divoká příroda, nikdy jsem se sem nevypravil v době nejméně
vhodné, tedy v době vrcholícího sucha. Nicméně o existenci a síle tohoto
obřadu svědčí i nápisy na hlavním letišti v Antananarivu. Movitější
příbuzní totiž touží ukázat exhumovanému mrtvému i příslušníky rodiny ze
vzdálených oblastí Madagaskaru, kteří se na famadihanu nemohli dostavit.
Proto volí letecký způsob přepravy. Cedulky na letišti tomu ovšem příliš
nepřejí: „Žádáme pasažéry, aby necestovali letadlem se svými mrtvými!“
© Vladimír Lemberk
|
|