Naráz, po šesti týdnech, osiřím. Vycházím na ulici a zažívám velmi zvláštní pocit samoty uprostřed davu lidí. S naprostou většinou z těchto Malgašů bych si asi moc nepopovídal, ale není třeba slov. Úsměvy kolemjdoucích hovoří za vše. K jednotlivci, opuštěnému a tedy „bezbrannému“ poutníkovi, se chovají úplně jinak než ke zdánlivě uzavřené a soběstačné skupině tří cizinců. Prožívám směsici velmi protichůdných pocitů, krásu naráz nabyté svobody, v setině sekundy poznanou snadnost dosažitelnosti čehokoliv, ale také jakousi těžko definovatelnou obavu ze všeho, „co by v budoucnosti mohlo přijít“. Také mě bůhvíproč najednou tíží kolektivní vina naší „bělošské západní“ civilizace. Stydím se za to, že mi tělo kryje bílá kůže – znak nabubřelosti, panovačnosti a ignorance. Vjemy a jejich prožívání je v tu chvíli tak intenzivní, že se až kolena podlamují. Zdá se však, že navrch mají ty pocity nejpozitivnější. Inu, jsem rozený optimista a problémy si většinou nepřipouštím. A tak si ten začátek sólovýletu pěkně užívám. |
|
Kdysi dávno to evidentně byl osobní automobil. Protože však karosérie byla mnohokrát přestavována, plechy nahrazovány neoriginálními díly a přišroubovány jen tak ledabyle „jaktošlo“, není již patrná ani výrobní značka původního vozu. Je to takový hybrid, patrně kříženec mezi Renaultem a Citroenem. Konstruktéři a designéři automobilek by se tu možná mohli inspirovat (a nebo by je z pohledu na tuto kastli trefil šlak). Copak vnější podoba, ta není pro náš účel zase tak důležitá. Ne forma, ale obsah je to, co nás teď právě zajímá. Pojede ten stroj vůbec? Bude schopen vyjet značné převýšení do okolních kopců? Řidič, majitel i servisman v jedné osobě nám otevírá zadní dveře, abychom si mohli nastoupit. Dveře však nedrží na pantech, jak bychom čekali. Musí se trochu nadzvihnout, tím odjistit a pak už za pomoci určité fyzické síly se dveře zcela odstraní od auta. Řidič uvolněná dvířka opírá o záď „vozu“, my nastupujeme, načež řidič dveře opět umísťuje tam, kam evidentně patří. Ozve se zaklapnutí, zašoupnutí pojistky a dveře jsou zavřeny. Snad za jízdy nevypadnou... Nikomu nevadí, že se zvnitřku nedají otevřít. Vylézt by se v případě nouze dalo kterýmkoliv oknem – vozítko již dávno totiž nemá skla. Usedáme na lavici vyrobenou z dřevěného prkna a zakrytou zamaštěnými hadry. Tři se i s malými příručními batohy dozadu tak akorát vejdeme; již jsme se naučili malgašské dovednosti namačkat své tělo do sebemenšího prostoru. Jenže v autě pořád zbývá volné místo spolujezdce. To je vyhrazeno závozníkovi, který spolu s řidičem tvoří patrně nezbytnou osádku vozu. Závozník je tu téměř stejně důležitý jako řidič. Bez něho by vůz ani nenastartoval. Vytahuje odkudsi páku a vpředu nad chybějícím nárazníkem ji nasazuje a namáhavě roztáčí. Motor po chvíli škytne a poprvé uslyšíme jeho zvuk. Je přerývaný, podobný traktoru. Výfuky vozu dávno chybí a tak je motor slyšet vskutku intenzivně. Stejně tak je i cítit. Jakoby zplodiny byly z motoru vedeny přes vnitřní kabinu... To již ale řidič řadí dvojku (první rychlostní stupeň zřejmě nefunguje) a přískoky se pomalu rozjíždíme. Později přicházíme na to, že auto má jen jednu rychlost, respektive neutrál a dvojku. A s tím si i vystačí. Vyrážíme z nádraží k horám. Nejedeme však rovně, ale drobnými serpentinami – to jak se vozu vyklají nedobře přišroubovaná kola. Auto naštěstí není schopno vyvinout větší rychlost, takže jedeme docela „bezpečně“. Jízdní kolo by nás patrně předjelo. Kilometr za městem se ozve nepěkný zvuk a v tu chvíli sedíme nápravou na asfaltu. Zadní kolo nevydrželo. Jsme vypuštěni z vozu ven, aby se vůbec dala závada odstranit. Není to ulomené kolo, jak se zpočátku zdálo, to jen vypadl jediný šroub, kterým bylo kolo připevněno k disku. Závozník zadek vozu ručně nadzdvihne a řidič kolo znovu nasadí a dotáhne jediným šroubem. Opět nasedáme, opět je motor ručně nastartován a jízda do hor pokračuje. Při jízdě z kopce si uvědomujeme další skutečnost, a sice že vozidlo má totálně sjeté brzdné kotouče. Sice brzdí, ale v kolech se tře kov o kov a do širého okolí se linou ty nejneuvěřitelnější zvuky. Nebudu zastírat, že těch třicet pět kilometrů na lokalitu jsme protrpěli se skřípajícími zuby. Že tam vozidlo nakonec opravdu dojelo považuji dodnes za malý technický zázrak. Cestu zpátky jsme již ale neriskovali a raději šli částečně pěšky a využili i příležitostného stopu v podobě kravami taženého povozu. |
|
Na druhém břehu řeky vstupujeme do chrámu. Již poněkolikáté pociťujeme znovu tu hlubokou pokoru při prvních krocích v pralesní katedrále. Sloupoví hlavní chrámové lodi tvoří stromoví mnohaletí obři, jejichž koruny vytváří kdesi nahoře v zeleném šeru spletenou gotickou klenbu. Z kůru se ozývá koncert desítek jásavých ptačích hrdel i poněkud jednotvárné cvrčení hmyzu. Vitrážemi v oknech pronikají dovnitř barevné paprsky světla a přefiltrované listovím a květy parazitických rostlin vytvářejí na mokré sešeřelé podlaze mnohobarvé obrazce. Kadidlo zásobuje celý chrám nezaměnitelnou kořeněnou vůní tlející opadanky, zmoklé půdy, životadárné hniloby a květů. A kdo disponuje více než pěti smysly, vycítí nepopsatelnou bohatost života v přírodní rovnováze, jásavou pestrost bytí a radostného naplnění reprodukce.
|
|
„To sis vymyslel ale pěknou hloupost. Na to ti ani náhodou neskočíme“, odpověděli mi poněkud nazlobeně mí dva souputníci na docela nesmělý návrh pozorovat krokodýly žijící v podzemních řekách a jezerech. „Ale proč mít pořád jen přízemní cíle? Vždyť se můžeme taky jednou pokusit o něco lepšího, ne? Když ne přízemní cíle, tak alespoň podzemní...“, vedl jsem si tvrdohlavě svou. Vstupovali jsme právě ve vesničce Mahamasina do informační kanceláře rezervace Ankarana na severním Madagaskaru a uniformovaní strážci po nás chtěli vědět, co máme v plánu. Můj návrh zazněl v tu chvíli docela nerozumně. Uznávám, měl jsem ho přednést jindy a jinde. „Tak ti tvoji krokodýli tady na nás určitě někde čekají. Ať tě ani nenapadne to strážcům navrhovat. Vypadali bychom jak troubové nebo parta kryptozoologů. Tím větší pozornost by nám pak věnovali. A o to rozhodně nestojíme.“ Měli pravdu. Lépe je být v ústraní, nevyčnívat ze zástupu běžných návštěvníků rezervace, tuctově se zajímat o geomorfologické jevy nebo rostliny a zvířata, ale probůh - jen nad zemí! Jsme přece v rezervaci a do ní je vstup možný jen za doprovodu akreditovaného průvodce. Zaplatili jsme tedy čtyřdenní pobyt, deklarovali zájem přenocovat ve dvou kempech uvnitř rezervace a dostali přiděleného Josleye. Je to drobný muž středního věku s brýlemi a v dokonale čistém vyžehleném safari-oblečku. Na krku se mu houpá dalekohled značky Swarovski, zřejmě dar od nějakého zámožného turisty. Inu dokonalost sama (a jak se později ukázalo, dokonalé byly i jím odvedené služby...). Nahazujeme batohy a po široké písčité cestě se pod Josleyho vedením vydáváme suchými lesy pár kilometrů k prvnímu kempu. |
|
© Vladimír Lemberk, 2003-2011